För att stödja barn och ungas lärande och möjliggöra en jämlik skola behövs fler arbetsterapeuter. Vi har stor kunskap om hur skolmiljön kan göras tillgänglig för alla elever samt hur olika funktionsnedsättningar påverkar skolarbetet. Det kan till exempel handla om att få en person med adhd eller asperger att komma tillbaka till studierna, efter att ha varit hemma under en längre tid. Kanske behövs träning på de vardagliga ting som väcker stor ångest hos eleven som att välja kläder och åka buss till skolan. Eller som i Izabellas fall här nedan, att få hjälp med en tydlig planering som gör det lättare att hantera stress. Det kan också handla om att bidra med skräddarsydda hjälpmedel som förenklar skolarbetet, till exempel smarta appar som ger struktur och minnesstöd.
Izabella planerar sina dagar i detalj för att minska stress
Izabella Svensson har alltid velat prestera ännu mer och ännu bättre. Andra året på gymnasiet arbetade hon extra 25 timmar i veckan, vid sidan av studierna.
– En dag sa kroppen stopp. Jag gick in i en depression, fick panikångest och blev sjukskriven från skolan. Allt kändes hopplöst, berättar hon.
Hennes rektor tipsade om skolans arbetsterapeut Ingrid.
– Jag förstod först inte alls på vilket sätt hon skulle kunna hjälpa mig, men i dag har jag Ingrid att tacka för så mycket.
Izabella och Ingrid lade tillsammans upp en grov planering för hela terminen med viktiga datum att förhålla sig till. Därefter gick de ner på detaljnivå och planerade vecka för vecka, till och med dag för dag.
– Mycket av min stress berodde på att jag var dålig på att strukturera min tid. Jag gjorde ofta saker i sista stund. Men nu har jag ett tydligt schema att förhålla mig till. På måndag vet jag att jag ska plugga kl. 9–12 och sen har jag fri tid att göra vad jag vill. Som att gå ut med min hund Heffa. Planeringen gör det lättare att hantera tillvaron och känna lugn.
Läs mer om arbetsterapi i broschyren Från det lilla till det livsviktiga.