Med stöd av observation med ACIS-S bedöms personens utförande i ett socialt sammanhang och hur detta påverkar samspelet. ACIS-S bedömer däremot inte underliggande orsaker till brister i kommunikations- och interaktionsfärdigheter.
Nyreviderad manual släppt i maj 2023!
Från tidigare svenska översättning och bearbetning (2017) har följande nu uppdaterats:
- Instrumentet används numera även med barn över tre år.
- Ny forskning och utveckling (och färska referenser) från de senare åren.
- Ny fiktiv fallbeskrivning framtagen utifrån Vuxenhabilitering.
Färdighetsvariablerna (tid. bedömningskomponenterna), skattningsskalan och skattningskriterierna är de samma som tidigare men bilaga A har bytt namn till bedömningsformulär (tid. sammanställningsformulär).
Teoretisk grund
ACIS-S har Model of Human Occupation (MOHO) som teoretisk grund och är en översättning av det amerikanska originalet.
Avsedda användare
ACIS-S är utvecklat av och används främst av arbetsterapeuter. Även andra professioner som har behov av att förstå och bedöma en persons kommunikations- och interaktionsfärdigheter i aktivitet kan finna värde i att använda instrumentet.
Målgrupper och områden
ACIS-S är generiskt och inte bundet till någon specifik diagnosgrupp och används med barn från 3 år och vuxna. Instrumentet kan användas när en person uppvisar svårigheter vad gäller kommunikations- och interaktionsfärdigheter oavsett om dessa svårigheter beror på en stroke, en psykiatrisk diagnos eller en utvecklingsstörning. I Sverige ser vi användning inom många olika verksamheter bland annat vuxenhabilitering vilket det finns en fallbeskrivning utifrån. Läs om Marcus Edman, leg. arbetsterapeut vid Habilitering & Hälsa, BoU, Västra Frölunda, som använt ACIS-S med barn i skolan.
Innehåll och tillämpning
Kommunikations- och interaktionsfärdigheterna betraktas i instrumentet utifrån två perspektiv:
- Fullföljande av målet eller syftet med aktiviteten. Har man beslutat att laga en lunch eller spela ett spel måste man samspela tills lunchen är klar eller spelet avslutats.
- Samspelet med andra människor. Vid samspel måste man kunna beakta motpartens reaktion, visa hänsyn för andras åsikter och kunna skapa en positiv atmosfär.
Instrumentet innehåller 20 färdighetsvariabler uppdelat i följande tre domäner:
- Fysisk kontakt
- Informationsutbyte
- Relationer
Färdighetsvariablerna skattas utifrån en fyrgradig skala.
Validitet och reliabilitet
I samverkan med Kirsty Forsyth och Gary Kielhofner har Lena Haglund och Anette Kjellberg studerat validitet och reliabilitet för den svenska versionen av ACIS-S. Resultatet tyder på god validitet och reliabilitet både för ACIS-S (Kjellberg et al., 2003) och den amerikanska originalversionen (Forsyth et al., 1999). Under senare år har även användbarheten gällande den svenska versionen studerats (Kjellberg & Haglund, 2016) och det resultatet stödjer praktisk tillämpning av ACIS-S.
Bilaga A i utskrivbar och ifyllbar pdf-fil
- Bedömningsformuläret från 2023 - åtkomst med lösenord som finns på sidan 38 i den inköpta manualen.
- Sammanställningsformuläret från 2017 - åtkomst med lösenord som finns på sidan 37 i den inköpta manualen.
Bilaga B: ICF-mappning
ACIS-S färdighetsvariabler har 2023 uppdaterats till Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) (bilaga B i manualen).
Referens till manualen (APA-7)
Om du ska referera till manualen föreslår vi följande referenssättning:
"Forsyth, K., Salamy, M., Simon, S., & Kielhofner, G. (2023). Bedömning av kommunikations- och interaktionsfärdigheter (ACIS-S), (K. Alfredsson Ågren & I. Kåhlin, svensk övers. och bearb., version 4.2). Sveriges Arbetsterapeuter. (The Assessment of Communication & Interaction Skills (ACIS), version 4.0 (1998)."
Om du ska bedriva någon form av utvecklingsarbete eller forskning rekommenderas att du införskaffar det amerikanska originalet från MOHO-IRM Clearinghouse.