Hur använder du ACIS-S?
– Jag har precis börjat använda ACIS-S eftersom vi på mottagningen fått tillgång till instrumentet först nu under hösten. Än så länge har jag använt det i samband med patient under ett skolbesök. Personligen känner jag inte till något annat instrument för oss arbetsterapeuter som rör just "kommunikation och interaktion". Svårigheter inom dessa områden är väldigt vanligt förekommande bland mina patienter, vanligen barn och ungdomar med IF och autism.
Vilka fördelar ser du med att använda ACIS-S?
– Jag tycker det är väldigt positivt med instrument som har tydliga beskrivningar i manualen kring tillämpningen och skattning av varje färdighetsvariabel. Så jag ser det som ett värdefullt, kompletterande verktyg i verktygslådan när jag kartlägger en patients vardag utifrån ett aktivitetsperspektiv.
Vilka begränsningar ser du med att använda ACIS-S?
– I min verksamhet är det ofta många olika typer av ärenden att hantera samtidigt. Att göra en bedömning med hjälp av nytt instrument kan tyvärr få stå åt sidan eftersom det tar lite längre tid att administrera. Egentligen är ju det en större fråga om möjligheter till att avsätta tid, snarare än att det är något i instrumentet i sig som begränsar.