Introduktion av modulerna
- Introduktionskursen (modul 1) omfattar tre veckors heltidsstudier (ges på halvfart), och syftar till att introducera specialistrollen samt vad den kan innebära.
- Magisterutbildning (modul 2) motsvarar kurser/program på avancerad nivå som syftar till att erhålla minst en magisterexamen i arbetsterapi (60 högskolepoäng) eller ett relaterat ämne. Sker inte i Sveriges Arbetsterapeuters regi.
- Professionskursen (modul 3) omfattar 10 veckors heltidsstudier (ges på halvfart) och syftar till att fördjupa kompetensen inom valt specialistområde.
Alla moduler i utbildningen är obligatoriska för din kommande specialistexamen. Det innebär att även om du redan har minst en magisterexamen så behöver du söka och genomföra introduktionskursen (modul 1). I det fallet kommer den individuella studieplanen som formuleras under introduktionskursen att innehålla ett ställningstagande kring tillgodoräknande av dina kurser/din examen på avancerad nivå, om du inför professionskursen behöver komplettera med ytterligare kurser i förhållande till valt specialistområde.
Om du inte har en magisterexamen ingår det i introduktionskursen att formulera en individuell studieplan i förhållande till valt specialistområde för de kurser som ska genomföras i modul 2, inför professionskursen (modul 3).
Klicka på bilden nedan för att se utbildningens olika delar i förhållande till varandra (jpg).
För att kunna söka till professionskursen krävs minst fem års arbetsterapeutisk yrkeserfarenhet under de senaste tio åren, varav minst två år inom det område som specialiseringen avser. Yrkeserfarenhetens omfattning ska ha varit minst halvtid.
Specialistutbildningens mål
Specialisten har kunskap och förståelse att:
- redogöra för specialistrollens innebörd och innehåll
- visa kunskap och förståelse inom arbetsterapi, inbegripet såväl överblick över arbetsterapi som fördjupade och aktuella kunskaper inom valt specialistområde
Specialisten har färdighet och förmåga att:
- värdera, syntetisera och tillämpa teori och evidens inom valt specialistområde
- kontinuerligt utvärdera och följa upp arbetsterapeutiska insatser inom specialistområdet
- proaktivt leda utveckling inom specialistområdet, samt vägleda och inspirera kollegor till förbättringsarbete och utveckling av arbetsterapi inom specialistområdet
- muntligt och skriftligt, klart förmedla och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
Specialisten har värderingsförmåga och förhållningssätt att:
- formulera behov av kompetensutveckling och engagera sig i professionella lärande nätverk för att kontinuerligt utveckla egen specialistkompetens
- inom arbetsterapi och valt specialistområde värdera relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- reflektera över etiska frågeställningar som uppkommer i arbetet som specialist och i specialistrollen samt tillämpa sina kunskaper utifrån ett professionellt förhållningssätt i enlighet med Sveriges Arbetsterapeuters Etiska kod för arbetsterapeuter.
Specialistbehörighet
Specialistrådet utfärdar intyg för specialistbehörighet efter att samtliga moduler i specialistutbildningen är genomförda och godkända. Specialistrådet består av ordförande och sex ledamöter och utses av förbundsstyrelsen.
Här kan du ladda ner utbildningsplan och kursmål för specialistutbildningen (pdf).