Modell för etisk analys

Denna modell för etisk analys är framtagen av förbundets etiska råd i början på 2000-talet och är en av flera tillvägagångssätt.

Modell för etisk analys

Det finns inte något givet tillvägagångssätt som säger hur arbetsterapeuten ska göra för att hitta lösningen på ett moraliskt problem eller för att fatta beslut i en moralisk fråga. Det finns olika sätt för arbetsterapeuten att kunna ta ställning och ge skäl för sin bedömning och sitt handlande. Här presenteras en modell för etisk analys, det vill säga hur arbetsterapeuten kan gå till väga för att diskutera sig fram till väl underbyggda ställningstaganden.Modell för etisk analys

1. Formulering av problemet

När arbetsterapeuten står inför en konflikt eller ett problem börjar hen lämpligen med att försöka formulera det etiska problemet. Det görs utifrån den information som finns tillgänglig och utifrån arbetsterapeutens egen tolkning av situationen. Problemet gäller ofta hur arbetsterapeuten som
professionell ska handla i en viss situation för att handla moraliskt riktigt. Det kan gälla vilka insatser som ska erbjudas, hur en person ska informeras, vilken information som ska ges eller hur resurser ska fördelas mellan personer. En moralisk frågeställning är något annat än till exempel en juridisk eller en ekonomisk. Lagtexten reglerar vad som är juridiskt rätt. Men det som är riktigt ur moralisk synvinkel är något utöver detta och handlar om vilka värden och normer som står på spel.

2. Analys av problemet

För att arbetsterapeuten ska kunna ta ställning till hur hen ska handla eller välja måste hen ofta göra frågan klarare. Arbetsterapeuten måste reflektera över vilken information som behövs för att kunna ta ställning. Hen behöver kanske ytterligare information om de berördas sociala situation och deras
psykiska och fysiska förmågor, om relationer mellan olika berörda och om förhållanden som på annat sätt kan påverka (ofta begränsa) handlingsmöjligheterna (till exempel vad som är juridiskt tillåtet, de ekonomiska resurserna, det professionella uppdraget och så vidare). Arbetsterapeuten behöver ställa sig följande frågor:
• Vilka handlingsalternativ är möjliga i situationen?
• Mellan vilka alternativ står mitt val egentligen?
• Vilken eller vilka personer berörs av mitt handlande?
• Och hur kommer de (sannolikt) att beröras – framför allt: hur berörs de positivt eller negativt i sin livssituation?

Genom att reda ut vilka de olika handlingsalternativen är, vilka personer som berörs av dem och också hur personerna berörs (det vill säga vilka konsekvenser de olika handlingsalternativen medför), har arbetsterapeuten ytterligare klargjort det problem som först formulerats. För att fatta beslut
måste arbetsterapeuten även relatera valet till sin värdegrund. För var och en består värdegrunden naturligtvis främst av den egna grundläggande moralen, det vill säga den moral vi tillämpar i vardagslivet.

I en professionell situation behöver arbetsterapeuten även ställa sig frågorna:
• Hur förhåller sig de olika handlingsalternativen till den etiska koden?
• Är någon skyldighet direkt tillämpbar?
• Finns det berörda parter som det är viktigare att ta hänsyn till än andra?
• Finns det skador eller vinster för den eller de berörda som väger tyngre än andra skador och vinster?

En analys av ett etiskt dilemma kan ibland starta med att arbetsterapeuten funderar över olika handlingsalternativ och då inser att den information hen har inte är tillräckligt omfattande eller tillräckligt precis för att kunna relatera problemet till den etiska koden. I andra situationer kanske arbetsterapeuten börjar med att söka stöd i den etiska koden för att kunna få fram vilka
handlingsalternativ som är möjliga. Det viktiga är inte var analysen startar, utan att arbetsterapeuten beaktar alla komponenter i analysen. Det innebär att vid behov söka mer information, att beakta och värdera olika handlingsalternativ samt att relatera det etiska dilemmat till en värdegrund.

3. Beslut och handling

Utifrån den mer genomtänkta information om handlingsalternativen som arbetsterapeuten så småningom kommer fram till och utifrån värdegrunden (professionens normer och den egna moralen) gör arbetsterapeuten sitt val och fattar beslut om hur hen ska handla. Som modellen visar är valet eller beslutet ett resultat av ett resonemang som är rationellt samt begripligt till innehåll och struktur. Det baseras på noggrann analys utifrån korrekt information samt på värderingar och normer som arbetsterapeuten tror på och kan argumentera för och som hen i de flesta fall också delar med andra. Men det är ändå inte fråga om ett resonemang som bara kan föras på ett enda sätt eller som måste leda till ett enda och bestämt svar. Arbetsterapeuten gör egna val, tolkningar och bedömningar av fakta, egna tolkningar och rangordningar av normer och så vidare. Detta hindrar inte att arbetsterapeuter ofta ändå kommer till samma beslut och är överens i moraliska frågor. Moral är dock inte någon vetenskap. Men genom att hänvisa till befintlig information, till möjliga handlingsalternativ och till grundläggande värderingar kan arbetsterapeuten – så långt det är möjligt – rättfärdiga och motivera sitt val av handling.