Professionskursen (modul 3) motsvarar 10 veckor heltidsstudier som ges med distansmetodik på halvfart. Kursen syftar till att deltagaren genom fördjupad analys och syntetisering ska öka sin kompetens inom valt specialistområde
Kursen har sin pedagogiska grund i ett arbetssätt som kännetecknas av att varje student ska inspireras till engagemang samt självständigt och aktivt lärande som utmanar dennes förmågor. Studenten ska aktivt söka kunskap och lösa problem genom ett undersökande och kritiskt reflekterande arbetssätt.
Klicka på bilden nedan för att se hur professionskursen förhåller sig till utbildningens övriga delar (jpg).
Förkunskapskrav och behörighet
- Att alla kurser i specialistutbildningens introduktionskurs (modul 1) och magisterexamen (modul 2) i den individuella utbildningsplanen, är examinerade och godkända.
- Minst fem års arbetsterapeutisk yrkeserfarenhet (om minst halvtid) under de senaste tio åren, varav minst två år inom det område som specialiseringen avser.
Kursinnehåll
- Etik
- Evidens
- Förbättringskunskap
- Individuell studieplan
- Konsultation och handledning
- Presentationsteknik
- Projektledning
- Professionella lärande nätverk
- Utvärdering och uppföljning
Mål och förväntat studieresultat
Kunskap och förståelse att:
- redogöra för specialistrollens innehåll och innebörd och
- visa fördjupade och aktuella kunskaper inom valt specialistområde.
Färdighet och förmåga att:
- värdera, syntetisera och diskutera evidens med stöd av arbetsterapiteori/ aktivitetsvetenskap och utifrån relevans för eget specialistområde,
- diskutera och problematisera utvärdering och uppföljning inom eget specialistområde,
- genomföra, presentera och diskutera ett förbättringsarbete inom eget specialistområde och
- muntligt klart förmedla ett förslag till specialistföreläsning och diskutera dess relevans för eget specialistområde.
Värderingsförmåga och förhållningssätt att:
- diskutera hur professionella lärande nätverk (PLN) kan vara en resurs i egen specialistroll för att utveckla specialistkompetens,
- diskutera och reflektera över hur du i din specialistroll behöver och kan agera proaktivt för att möta aktuella samhällsutmaningar och
- reflektera över och diskutera etiska frågeställningar som uppkommer i arbetet som specialist och i specialistrollen.
Examination
Professionskursens mål examineras av specialistrådet genom individuella skriftliga uppgifter, muntlig presentation och seminarium.
Ansökan och urval vid antagning
Här hittar du information om ansökan och urval vid antagning.