Introduktionskursen (modul 1) syftar till att introducera specialistrollen och vad den kan innebära. Under kursen utvecklas också den individuella studieplan som ska examineras av specialistrådet. Omfattningen motsvarar tre veckors heltidsstudier som ges på halvfart.
Utbildningen är på avancerad nivå, ämnet är arbetsterapi och betygsskalan är godkänd/underkänd.
Kursen ges med distansmetodik och är webbaserad. Kursen har sin pedagogiska grund i ett arbetssätt som kännetecknas av att varje student ska inspireras till engagemang samt självständigt och aktivt lärande som utmanar dennes förmågor. Studenten ska aktivt söka kunskap och lösa problem genom ett undersökande och kritiskt reflekterande arbetssätt.
Klicka på bilden nedan för att se hur introduktionskursen förhåller sig till utbildningens övriga delar (jpg).
Förkunskapskrav och behörighet
För att ansöka till introduktionskursen (modul 1) krävs bevis om svensk legitimation i arbetsterapi från Socialstyrelsen, det vill säga en godkänd arbetsterapiexamen/kandidatexamen om 180 högskolepoäng*.
I din ansökan behöver du bifoga en kopia på din legitimation.
* Från och med den 1 juli 2007 används i Sverige enheten högskolepoäng (hp), där 1,5 hp motsvarar heltidsstudier under en arbetsvecka, och en 3-årig kandidatexamen motsvarar 180 hp.
Meritsystem som användes i Sverige före den 1 juli 2007 använde benämningen poäng där en veckas heltidsstudier motsvarades av 1 poäng, och en 3-årig kandidatexamen motsvarar 120 hp.
Introduktionskursens innehåll
- Specialistrollen
- Evidens
- Förbättringskunskap
- Individuell studieplan
- Professionella lärande nätverk, PLN
Mål och förväntat studieresultat
Kursdeltagaren har kunskap och förståelse att:
- redogöra för specialistrollens innehåll.
Kursdeltagaren har färdighet och förmåga att:
- identifiera och formulera en evidensfråga för specialistområdet samt argumentera för dess relevans och
- identifiera och formulera ett förbättringsförslag för specialistområdet samt argumentera för dess relevans.
Kursdeltagaren har värderingsförmåga och förhållningssätt att:
- identifiera, analysera och formulera behov av kompetensutveckling och engagemang i professionella lärande nätverk, PLN för att uppnå specialistkompetens.
Examination
Introduktionskursens mål examineras genom individuella skriftliga uppgifter och seminarium.
Ansökan och urval vid antagning
Här hittar du information om ansökan och urval vid antagning.