Text: Anki Wenster Illustration: Helena Lunding Hultqvist
När man väl sitter där på anställningsintervjun för ett jobb man verkligen vill ha är det lätt att känslorna tar överhand. Man kanske blir nervös och orolig för hur man uppfattas. Att man ska staka sig och inte kunna svara på frågorna som ställs.
Situationen är bekant för arbetsterapeuten och verksamhetschefen Martina Olsson. Som chef har hon varit med om åtskilliga rekryteringar.
– Jag hoppas att jag ger intrycket av att anställningsintervjun inte behöver ha ett så formellt upplägg. Många är väldigt nervösa och det är viktigt att skapa en trygg stämning. Men även att det blir ett jämlikt samtal och ett samspel.
Martina Olsson är relativt ny på tjänsten som enhetschef i Vansbro kommun och började i april i år. Då tog hon ett stort kliv och flyttade från Årjängs kommun i Värmland och lämnade sitt jobb som områdeschef efter fyra år. I sin nya roll har hon chefsansvar för 18 medarbetare: arbetsterapeuter, fysioterapeuter, rehabassistenter och sjuksköterskor.
En förutsättning för att verksamheten ska fungera är att teamarbetet fungerar, och det är där hon lägger fokus.
– Det viktigaste är att förstå och få en bild av vem jag har framför mig och vad det är för person. Jag brukar fråga vilken roll personen haft i sin tidigare arbetsgrupp och hur samarbetet har fungerat. Gruppens behov är också viktigt och vilken pusselbit som saknas i arbetsgruppen. Har vi behov av en person med lång erfarenhet eller är det något annat vi söker? Pusselbiten kan vara något annat än en specifik kompetens.
Ibland inleder hon med att berätta om verksamheten i stora drag, men oftast blir det en dialog. Hon använder ingen färdig mall vid intervjun utan har ett ganska öppet samtal där hon till stor del utgår från det personliga brevet. Det behöver inte vara långt säger hon, men ska väcka intresse.
Om en person är ny i yrket brukar hon ställa frågor omkring hur man hanterar och bemöter olika typer av människor, som kollegor med mer erfarenhet. Något hon också vill få en uppfattning om är förmågan att tackla utmaningar som kan uppstå i vardagen.
– Det kan handla om hur man löser en situation när det inte finns någon kollega som är tillgänglig och på plats, hur gör man då?
Martina Olsson tycker att det är viktigt att träffas live och kunna läsa av både kroppsspråk och ”vilken energi personen utstrålar ”. Inför intervjun brukar hon tänka på att välja ett trevligt rum, inte det egna kontoret, kanske ett mindre konferensrum. Den arbetssökande får välja sittplats. Själv placerar hon sig gärna lite snett mitt emot på inte för långt avstånd.
Hur lång tid en anställningsintervju tar kan variera. Vid ett tillfälle anställde hon en arbetsterapeut efter 15 minuters samtal. I det fallet handlade det om att det kändes rätt direkt, hon fick ett bra intryck och personen hade tydliga mål och fina referenser. Men oftast brukar hon landa på en timmes intervju.
För inte så länge sedan satt Martina Olsson på den andra stolen, som arbetssökande. Hon tycker att det är viktigt att man värderar sig själv på rätt sätt i den situationen. Och att det är bra för en chef att tvingas tänka till om sitt ledarskap, och ger exempel på frågor hon själv brukar ställa.
– Vem är du som chef, vilken typ av samarbete vill du ha? Varför blev jag kallad till intervju? En annan fråga man kan ställa är: Hur ger du kritik och feedback?
Martina Olsson brukar ringa upp de hon kallat till intervju inom en vecka. Den hon tänkt anställa får feedback på intervjun. Om det varit ett svårt val händer det att hon även återkopplar till personen som inte får jobbet.
– Både jag som arbetsgivare och den som söker är i en beroendesituation. Jag behöver personal och personen på den andra sidan behöver ett jobb. Det är jätteviktigt att ge ett bra intryck som arbetsgivare, det kan vara en person som inte är aktuell just nu men som behövs längre fram.