Tid | Programpunkt | Sal |
09:00–10:00 | Registrering och fika | Stora salen, A |
10:00–10:50 | Invigning | Stora salen, A |
11:00–11:45 | Session 1A, Symposium – Aktivt åldrande på rätt plats | Stora salen, A |
11:00–11:45 | Aktivt åldrande på rätt plats: Forskningsresultat för utveckling av proaktiva praxismodeller inom arbetsterapi Susanne Iwarsson, Frida Nordeström, Marianne Kylberg, Magnus Zingmark |
|
11:00–12:00 | Session 1B, Muntliga presentationer – Barn och ungas delaktighet | Birka, B |
11:00–11:10 | Upplevelse och erfarenheter av organisationen som möjliggörare eller barriär för delaktighet hos barn med funktionsnedsättningar Linda Sjödin |
|
11:10–11:20 |
Arbetsterapeutens kompetens, bedömningar och insatser inom skolans elevhälsa – En kompetensprofil |
|
11:20–11:30 | Interprofessionellt samarbete för inkluderande lärmiljöer i låg- och mellanstadiet: Genomförbarhet av Partnering for Change (P4C) Moa Yngve |
|
11:30–11:40 | Utvärdering av Partnering for Change (P4C) på låg- och mellanstadiet: effekt på elevers engagemang, aktivitetsutförande och psykiska hälsa Vedrana Baric |
|
12:00–13:00 | Lunch | Utställningen, C |
13:00–13:40 | Session 2A1, Muntliga presentationer – Digital delaktighet vid funktionsnedsättning | Stora salen, A |
13:00–13:10 | Digital delaktighet för vuxna med psykiatriska tillstånd – ny och viktig arena för arbetsterapeuter Anna Hassel, Frida Aspblom |
|
13:10–13:20 | Erfarenheter hos personer med intellektuell funktionsnedsättning av stöd via LSS, och delaktighet i kommunalt kvalité- och förbättringsarbete Ann-Marie Öhrvall, Birgitta Wennberg |
|
13:20–13:30 | Hur kan vi stötta patienter med funktionsnedsättning att vara delaktiga i digitala vardagsaktiviteter genom alternativa styrsätt? Kristina Malmborg, Åsa Larsson Ranada |
|
13:30–13:40 | Digitala lösningar under COVID-19 för personer med intellektuell funktionsnedsättning och digital delaktighet efter pandemin Kristin Alfredsson Ågren |
|
13:00–13:40 | Session 2B1, Muntliga presentationer – Instrumentutveckling | Birka, B |
13:00–13:10 | Svensk översättning och kulturell validering av Prosthetic Upper Extremity Functional Index-2 Cathrine Widehammar |
|
13:10–13:20 | Tidsuppfattning hos barn och ungdomar med och utan funktionsnedsättning: Psykometrisk utvärdering Gunnel Janeslätt |
|
13:20–13:30 | Att ha koll på sin tid: prövning av KaTid-Vux® för att kartlägga tidsuppfattning och tidshantering hos vuxna med intellektuell funktionsnedsättning Gunnel Janeslätt |
|
13:40–14:10 | Session 2A2, Muntliga presentationer – Delaktighet över tid vid funktionsnedsättning | Stora salen, A |
13:40–13:50 | ”Bara man lär sig att anpassa sig” – en longitudinell mixad metodstudie om det första decenniet med reumatoid artrit Maria Bergström |
|
13:50–14:00 | Delaktighet och stöd i vardagen under ett decennium – upplevelser från personer med reumatoid artrit och deras närstående Maria Bergström |
|
13:50–14:30 | Session 2B2, Muntliga presentationer – Arbetsterapi och sömn | Birka, B |
13:50–14:00 | Arbetsterapeutens viktiga roll inom området sömn Maria Lönn |
|
14:00–14:10 | En arbetsterapeutisk gruppintervention för att behandla sömnsvårigheter hos personer med multipel skleros (MS) Sabrina Jansen |
|
14:10–14:20 | Föräldrars erfarenheter av tyngdtäckens påverkan på sömn och vardagliga aktiviteter för barn med ADHD eller autism Vedrana Baric |
|
14:30–15:00 | Fika | Utställningen, C |
15:00–15:50 | Session 3A, Muntliga presentationer – Digitala interventioner | Stora salen, A |
15:00–15:10 | Behov och preferenser för en e-hälsoapplikation som främjar psykisk hälsa för unga vuxna i Sverige Martin Karaba Bäckström |
|
15:10–15:20 | Genomförbarhet av den Internetbaserade self-managementintervention Strategies for Empowering Activities in Everyday Life (SEE 1.0) Ida-Maria Barchéus |
|
15:20–15:30 | Self-management efter stroke: En kvalitativ studie av interventionen Strategies for Empowering Activities in Everyday Life (SEE 1.0) Ida-Maria Barchéus |
|
15:30–15:40 | Digitala redskap för AT av AT, från idé till rapport från implementation av ny teknik för kognitiv screening på tablet och rehabilitering i XR Birgitta Johansson |
|
15:00–15:50 | Session 3B, Muntliga presentationer – Att hantera tid i vardagen | Birka, B |
15:00–15:10 | Mönster av tidsuppfattning för barn och ungdomar med och utan autism Birgitta Wennberg |
|
15:10–15:20 | Kan gruppinterventionen Ha Koll bidra till förändringar i delaktighetsinskränkningar hos personer med intellektuell funktionsnedsättning eller autism? Birgitta Wennberg |
|
15:20-15:30 | Kan ökad tidhantering påverka föräldrars känsla av föräldrakompetens hos föräldrar med ADHD, autism eller psykisk funktionsnedsättning? Maria Wingren |
|
15:30–15:40 | Effekten av gruppinterventionen Ha Koll jämfört med individuell arbetsterapi: en randomiserad kontrollerad studie Kajsa Lidström Holmqvist, Marie Holmefur |
|
16:00–16:45 | Session 4, Symposium – Artificiell intelligens i arbetsterapi | Stora salen, A |
16:00–16:45 | Artificiell intelligens I i arbetsterapi: Hur kan vi dra nytta av framtidens teknik? Ingeborg Nilsson, Caroline Fischl, Vera Kaehlin, Helena Lindgren |