Arbetsterapeuter som vidareutbildar sig och får en magister-, master- eller specialistexamen förbättrar verksamheten och bidrar till högre kvalitet. Med djupare och mer specialiserad kunskap kan arbetsterapeuter ge insatser baserade på bästa tillgängliga vetenskapliga kunskap. Det leder till kunskapsbaserade, jämlika, säkra och resurseffektiva insatser av hög kvalitet.
Genom att arbetsterapeuten efter vidareutbildning får:
- förbättrad förmåga att organisera och göra de arbetsterapeutiska insatserna mer effektiva och effektfulla för person och verksamhet,
- avancerad kunskap för att utvärdera och säkerställa kvaliteten på befintliga rutiner och metoder,
- fördjupad kunskap för att starta, delta i eller leda utvecklings- eller kvalitetsprojekt,
- mer specialiserad vetenskaplig och klinisk kompetens för att, baserat på verksamhetens behov, uppmärksamma behov av, utveckla och implementera ny kunskap,
- och mer utvecklad förmåga att självständigt och aktivt introducera, handleda och undervisa gynnas verksamheten.
Denna skrift riktar sig till chefer eller andra beslutsfattare och beskriver hur arbetsterapeuter som vidareutbildar sig förbättrar verksamheten och bidrar till ökad kvalitet. Skriften kan med fördel användas av arbetsterapeuter som ett underlag för diskussion om möjligheter för vidareutbildning under det årliga medarbetarsamtalet tillsammans med chef.